תעשיית הרכב הסינית יוצרת ומשיקה עוד ועוד מותגים חדשים. דונגפנג (Dongfeng) תאגיד הרכב השלישי בגודלו בסין (3.46 מיליון כלי רכב ב-2022), נוסד ב-1969, הוא מהוותיקים ביותר בין יצרני הרכב שם וכאז כן עתה נמצא בבעלות המדינה.

דונגפנג חנכה ב-2020 מותג רכב חדש, וויה (Voyah) – כזה המגדיר עצמו כמותג יוקרה ומכוון ליצירת דגמים מחושמלים.
 

פרטים נוספים

הדגם הראשון של וויה הוא פרי (Free, זה הושק בסוף אותה שנה והייצור החל ב-2021. וויה משווק על-ידי מטרו מוטורס שהחל לשווק את הדגם בסוף ינואר 2023. בשלב זה מיובא דגם זה בתקינה מוגבלת, כך שהוא מוגבל ל-400 יחידות בשנה.

פרי מבוסס על רצפה חשמלית ייעודית הנקראת 'ESSA' ועשויה אלומיניום. הרכב בהחלט גדול; בסיס הגלגלים שלו 295.5 ס"מ ואורכו 491 ס"מ, רוחבו 195 ס"מ וגובהו 165 ס"מ. נפח תא המטען 560 ליטרים (וגם 72 ל' מלפנים) ומשקל הרכב 2415 ק"ג.

וויה פרי חשמלי
צילום: תומר פדר

לרכב שני מנועים, ההספק המשולב 489 כ"ס וההנעה כפולה. לסוללה 106 קוט"ש והטווח המוצהר 500 ק"מ. 

פרי מוצע רק ברמת גימור אחת ומחירו 400,000 שקלים.

מה במפרט? המון!

בטיחות. בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, ניטור שטחים מתים, התרעה בפני פתיחת דלת מסוכנת, בקרת שיוט אדפטיבית.
אבזור. קפיצי אוויר המאפשרים שינוי גובה המרכב ובאבזור העשיר בנוסף מערכת לראיית לילה, תאורת לד, חישוקי "20, גג זכוכית עם שקיפות משתנה ובשליטה אלקטרונית (עשר דרגות התכהות), תאורת לילה, מצלמות היקפיות, מצלמות פנימיות כולל מצלמת דרך DVR לתיעוד הנסיעה, חלונות כפולים לטובת בידוד רעשים טוב יותר, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען ולמושבים הקדמיים שיש להם גם אוורור, חימום ועיסוי, בקרת אקלים תלת-אזורית, 2 צגים "12.3, לוח מחוונים מוקרנים "12.3, תאורת אווירה משתנה, ריפוד דמוי עור, זיהוי של מחוות יד, מערכת בישום הנשלטת דרך המיזוג (נשבעים) ועוד.


וויה פרי אבזור
צילום: תומר פדר
 

עיצוב, נראות 

כמו מותגים סיניים אחרים, גם וויה עבדה עם מיקור חוץ נחשב, וסדנת איטלדיזיין הנודעת מאיטליה הייתה שותפה לעיצוב. ואכן, למרות הממדים, פרי הוא רכב פנאי שהופעתו אלגנטית עם פרופורציות מצוינות. לרכב שבכה הנראית אמיתית, למרות שהיא אטומה, מה שיוצר הופעה אלגנטית בחזית.

החלק האחורי מקורי יותר והקורה נראית כמשופעת לאחור. כל זה אלה עטופים במשחקי תאורת לד לרוחב החזית והאחוריים, וחישוקי "20 מיוחדים סביב סוגרים הופעה ראויה.

וויה פרי עיצוב
צילום: תומר פדר
 

פנים הרכב

סביבת הנהג מרשימה למראה בזכות דיפון בדמוי עור איכותי בגוון חום בהיר הנמצא גם בדלתות ומשמש ריפוד למושבים. במבחן המגע, הפלסטיק מלמטה מעט נוקשה, אלא שזה אינו פוגם בהתרשמות. כיאה, לרכב שלושה צגים גדולים – מול הנוסע, מרכזי ולוח מחוונים, כל-אחד "12.3.

הגימיק של וויה הוא סביבת הנהג שבמצב 'ספורט' מונמכת (ומוגבהת ברגיל), מה שיוצר בעיות בהנדסת האנוש; כאשר נמוך שכמותי מסגל תנוחת נהיגה גבוהה, חלקים גדולים במחוונים מוסתרים, גם כי ההגה אינו מתרומם מספיק. יותר נוח לי לראות אותם במצב הנמוך אלא שאז הצג המרכזי מוקטן ותפעול פונקציות רבות מוגבל, יש להרים צג כדי לשנות פרטים ואז להוריד – וכל אלה יוצרים התעסקות מיותרת.

וויה פרי סביבת נהג
צילום: תומר פדר

עניין זה מפריע גם בתפעול קארפליי (התקנה מקומית) כאשר וויז בפעולה, ובמצב הנמוך נראית רק חצי מהתמונה. ובכלל כאשר קארפליי פועל, יש פעולות מסוימות שמורכב להגיע אליהן ולחזור. בנוסף, התצוגות במחוונים אינן מספיק קריאות והייתי מוותר על אילוסטרציית מיקום הרכבים הסמוכים, שאינה נראית אמינה ומקפיצה את מד המהירות לאזור גבוה מדי. תפעול מחשב הדרך עלול להצית את מערך הניווט המקורי שידרוש שפע הסכמות עד שיודיע שאינו פועל בארץ. הסינים מבטיחים שהפגמים יתוקנו וכבר ראינו כלים עם עדכונים – הסינים עובדים מהר! 

ועדיין ולמרות הביקורת, וגם אם נדרש זמן כדי להגיע לתפקודים וגם להסתגל לכך שחלקם מגיע מהסטות מסך התפעול, הרי התפעול הכולל מוצלח מזה שבדגמים סיניים רבים אחרים.

חלק מכך בזכות הבגרות שגילו אנשי וויה כאשר הותירו שפע פקדים חיצוניים לתפעול תאורה (נמוך מדי), מצבי הניהוג או בקרת האקלים. חבל שביום בזוויות הקרנה מסוימות של השמש, החיווי והכיתוב שעליהם אינו קריא. בוויה גאים בגג זכוכית הנעשית אטומה בלחיצת כפתור – מרשים אך נראה שכמות האור שנכנסת גדולה ועמה גם החום; מעניין לבחון זאת בקיץ.

וויה פרי הגה
צילום: תומר פדר

מעט מטריד שפתיחת שקע הטעינה נעשית דרך הצג, כך שאם מדוממים ויורדים צריך להמתין עד שהמערכת תתעורר. בהתאם לאופנה ידיות הדלת נשלפות, אבל המפתח החכם, שפועל רק באמצעות קרבה, אינו תמיד עקבי ולפעמים נזקקנו לשלט. מה עוד? איכות קליטת הרדיו והדיבורית אינן טובות. מנגד, חובבי הגאדג'טים יתלהבו מהמערכת לראיית לילה ומהמצלמות שיודעות לצלם סלפי, תמונות דרך וגם להראות את מצב הילדים מאחור.

תנוחת הנהיגה גבוהה כראוי, המושב הנאה אינו מספיק נוח בנסיעות ארוכות; הוא שופע כיוונים חשמליים ויש לו אוורור, אך מיקום התמיכה לגב התחתון אינו מוצלח וכפיצוי מוצע עיסוי. הקורות הקדמיות מגבילות את שדה הראיה.

המרחב מאחור טוב מאוד, מרווחי הברכיים והראש מצוינים. מסעד הגב מוטה מאוד לאחור. 

תא המטען גדול (560 ליטר) ובעל מבנה שימושי ודיפון איכותי. מתג התפעול החשמלי של דלת תא המטען מוסתר במגב האחורי.

וויה פרי מרחב מאחור
צילום: וויה
 

מנוע, ביצועים

לוויה פרי 2 מנועים המייצרים 489 כ"ס ו-73.4 קג"מ וההנעה כפולה. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 4.4 שניות והמהירות המרבית 200 קמ"ש. ואכן, כפי שעולה מהנתונים, הוא יודע לבצע. ביומיום הוא מתנהל באופן נינוח ורגוע, ומצערת שאינה חדה בתגובתה משפיעה על אופי תנועה זה. אבל בכל מצב הרבה מאוד כוח זמין, ומעבר למצב 'ספורט' ומעיכת הדוושה יביאו לתאוצה המאתגרת את שרירי הבטן והצוואר. 

תהליך ההתנעה אינו תמיד חלק מכיוון שנדרשת לחיצה חזקה על דוושת הבלם כדי שהרכב יהיה מוכן לתנועה ולא "סתם" פועל; יותר מדי פעמים הרכב מונע – אבל דבר לא קורה. ומכיוון שצריך לחכות גם למערכת שתעלה (תרתי משמע) נוצרות סיטואציות מבלבלות.

וויה פרי סבכה
צילום: תומר פדר

פרי מצויד בסוללה של 106 קוט"ש וזה מרשים למדי (ברוטו; 100 קוט"ש נטו). הטווח המוצהר עומד על 500 ק"מ, כשהספק הטעינה המהירה עומד על 100 קילוואט. הרכב התעורר עם הבטחה לטווח של 390-410 ק"מ, ומזג אוויר נאה ובקצב התנועה ממוצע הצריכה היה 4.35 ק"מ/קוט"ש, טוב לטווח של 435 ק"מ. הנתון נראה קצת אופטימי בהתחשב בכך שאחרי 345 ק"מ נותרו 16% סוללה, ומזה עלה כי הטווח הריאלי הוא 415 ק"מ, וכך גם נרשם במד הטווח. זה לא טווח גדול לרכב עם סוללה כה גדולה, אך בסופו של דבר הרי מדובר ברכב שהוא כזה: גדול, וגם כבד: קרוב ל-2.5 טון.

כרגיל בכלים חזקים כאלה מחיר השימוש הליברלי בכוח הרב הוא בטווח וזה מבאס. מספיקים 25 ק"מ מאומצים כדי שהצריכה תעלה ל-4.1 ק"מ/קוט"ש ונפסיד כ-25 ק"מ בטווח הכולל. בנוסף, טעינה מהירה שההספק שלה מוגבל ל-100 קילוואט היא חיסרון.

וויה פרי טעינה
צילום: תומר פדר
 

נוחות, התנהגות

נוחות הנסיעה בכללותה טובה. כיול המתלים רך והם מסננים היטב את חספוס הכביש ושיבושים בינוניים. עם זאת, שיבושים גדולים מורגשים מדי, ביחוד על בורות ובזמן ירידה מפסי האטה. אותו שילוב של רכות וריסון חסר גורם לכך שבכביש בין-עירוני עם גלי אספלט הנוחות לא תתעלה בנסיעה מהירה, אך מעבר למצב 'ספורט', הביא לכך שהריסון יעיל בהרבה. 

רעשי הכביש מוחרשים במהירות איטית אבל מתפתחים למשהו יותר משמעותי. בנהיגת בשבילים הרכב מעט קופצני עם מעבר על שינויי גובה. 

וויה פרי נוחות נסיעה
צילום: תומר פדר

כיול המתלים מביא לכך שבפניות תחת עומס המרכב רוכן. היכולת הדינמית טובה, אבל יציאה מהירה מפנייה והכוח הרב יביאו לכך שאחיזת הצמיגים הקדמיים תאותגר, ורק לאחר מכן המנוע האחורי יפעל להדק את הקו. בלימות חירום מדגישות את משקל הרכב; במצב רגיל הבלמים ממש בסדר, אך בבלימה מיידית הם אינם עוצמתיים, ולדוושה חסר דיוק. 

אין תפעול נפרד לבלימה הרגנרטיבית אלא רק כחלק ממצבי הנהיגה. היא נעימה אך רצוי היה לשלב מצב יותר עוצמתי.

מפרט הבטיחות עשיר, אך תיקון הסטייה פעלתן מדי, ובקרת השיוט האדפטיבית עלולה להביא לעצירה לא חלקה. בנוסף, הרכב אוהב להציק בהתרעות, כולל כאשר מכונית מגיעה מאחור במהירות.

וויה פרי התנהגות כביש
צילום: תומר פדר
 

סיכום, תמורה

לא פשוט לסכם את המבחן לוויה פרי, כי מדובר ברכב פנאי שמפתיע באיכות הפנים ובאווירה, שנעזר במראה נכון, באבזור שופע ובכוח רב. אם לא די בכך הוא גדול מהמקובל ומידותיו ממקמות אותו בין הסגמנטים אליהם משתייכים לדוגמה, ב.מ.וו X3 ו-X5.

עם זאת מחירו של וויה פרי שעומד על 400,000 שקלים, שאולי אינו יקר ביחס לשפע, מקרב אותו בכל זאת למותגי יוקרה גרמניים עם ייחוס שכה חשוב בתחום היוקרה ולכלים שמייצרים תחושה יותר בשלה בתפעול ובהתנהגות. זה עלול להפריע גם אם חלקם יקרים בהרבה, ואחרים (ב.מ.וו iX3 שעולה 469,000 שקלים, למשל) פחות חזקים ומצוידים ויותר קטנים.

אלא שעצם ההשוואה היא מחמאה גדולה לוויה פרי, אחרי הכל זהו רכב ראשון של המותג. בנוסף כבר ראינו שהיצרן מתקן "ריג'קטים" בזריזות, ושהישראלים מקבלים מהר מהאירופאים מותגי יוקרה מסין מה שרומז לעתיד מרתק.


וויה פרי מבחן דרכים
צילום: תומר פדר

*פורסם לראשונה ב- 18/04/2023, נוסף מבחן וידאו.